ITS Congres in Bordeaux - blog Laurens Schrijnen dag 2

07-10-15


Bordeaux is deze week het ITS-middelpunt van de wereld. Van 5 tot 9 oktober vindt er het ITS congres plaats met als titel: Towards Intelligent Mobility - Beter use of Space.
Professionals uit Amerika, Europa en Azië zijn in de Franse stad verzameld om informatie uit te wisselen over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ITS.
Namens De Innovatiecentrale Is directeur Laurens Schrijnen aanwezig. Op deze plek vertelt hij elke dag iets over zijn ervaringen en wetenswaardigheden.

Dinsdag
Dinsdag wederom een indrukwekkende netwerkdag tijdens het congres en vooral een uitstekende presentatie van de Declaration die Nederland volgend voorjaar tijdens ons EU-voorzitterschap op 14 april wil laten vaststellen door de EU-ministers tijdens de informele transportraad. Het team van Frans op de Beek (topadviseur verkeersmanagement Rijkswaterstaat) en Florien van der Windt (projectleider automatisch rijden bij DG-Bereikbaarheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu) heeft hard gewerkt en genetwerkt in heel Europa om die Declaration op te stellen.

Briljante sessievoorzitter Eric Sampson (Ertico) nodigt de zaal uit om mee te denken. Hij zei dat er iets ontbreekt in de Declaration, dat er iets niet klopt, dat er een dubbeling inzit. Maar dat we die nog niet kennen. Help ons die fouten te vinden en te verbeteren.
Veel steun van bijv. Magda Kopczynska (EU-DG-Move), die opriep het grote momentum dat er is echt te gebruiken. Ook warme steun van Engeland, België en Finland (die allen recent in De Innocatiecentrale waren), maar ook Spanje, Zweden en Duitsland.
Marjolijn Sonnema pDG-Bereikbaarheid kijkt reikhalzend uit naar de Zweedse demo/proef met 100 zelfrijdende Volvo's in Gotenburg in 2017. Zweden roept iedereen op om mee te denken en te ervaren. Wellicht is het een goed idee om nog dit jaar een excursie naar Volvo/Gotenburg/Zweden te organiseren om er bovenop te zitten.
Met Kai Feldkamp in de EZ10-shutte gestapt. Achter een van de bankjes lagen de joystiicks en toetsenbord waarmee de EZ10 een eerste rit voorgedaan wordt, waarna het karretje het zelf wel kan. Kom daar maar eens om met een vaste rit van Den Haag naar Utrecht...
En tenslotte: Volvo kondigt aan dat als een zelfrijdende Volvo iemand schade berokkent, dat Volvo dan de schuld op zich neemt!