ITS Congres in Bordeaux - blog Laurens Schrijnen dag 3

08-10-15


Bordeaux is deze week het ITS-middelpunt van de wereld. Van 5 tot 9 oktober vindt er het ITS congres plaats met als titel: Towards Intelligent Mobility - Beter use of Space.
Professionals uit Amerika, Europa en Azië zijn in de Franse stad verzameld om informatie uit te wisselen over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ITS.
Namens De Innovatiecentrale Is directeur Laurens Schrijnen aanwezig. Op deze plek vertelt hij elke dag iets over zijn ervaringen en wetenswaardigheden.

Woensdag 7 oktober
Dit is de dag van Dirk-Jan de Bruijn, projectleider van de Truck Platooning Challenge 2016, waar hij zo'n 50 experts van tig verschillende landen, EU, 5 automobielindustrieën en diverse onderzoeksinstituten verzamelde voor de kick-off van de Challenge.

Jack Martens (DAF-trucks) meldde, dat in 2017 er een project start dat een protocol moet opleveren zodat verschillende merken van vrachtauto's aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Intussen wordt dan aandacht gegeven aan aansprakelijkheids kwesties, zoals als de eerste vrachtwagen remt en de tweede of derde niet. Heeft de eerste dan niet een goed signaal uitgezonden of heeft die andere vrachtwagen het signaal niet goed opgepakt of verwerkt.

Het enige wat we van de toekomst weten, is dat het anders is. De beste manier om de toekomst te voorspellen is de toekomst vorm te geven!

Michael Nielsen (IRU) roept op: step up or step aside!. Natuurlijk wil hij weten, wat truck platooning oplevert: minder arbeidskosten(?), minder brandstofkosten(!). En wat kost het? Alleen truck platooning in Nederland en België is niet zo interessant. Ze willen graag meedoen in large scale testing! Hij feliciteert het initiatief en roept op tot minder Brussels papierwerk. Doen!

Florien van der Windt startte met te zeggen, dat we willen leren door te DOEN! Achter je bureau krijg je nooit alle antwoorden, De grote shift is dat de kern van de auto was de motor en is nu de software. Een van de kwesties die opgelost kan worden is uniformering van de wetgeving (desnoods tijdelijk voor de challenge) inzake rijafstanden van vrachtwagens. Deze zijn nu bijv.:

  • in Belgie en Duitsland is dat 2 seconden
  • in Frankrijk is dat 50 meter
  • in Nederland: moet je een veilige afstand bewaren.

Ook André van Lammeren roept op tot doen i.p.v. achter het bureau te blijven zitten. Alleen samenwerking werkt daarbij. geen Europese lapjesdeken van regels. Hij legt vanzelfsprekend de link met de coöperatieve ITS-corridor die Nederland heeft met Duitsland en Oostenrijk.

Er zijn nu al drie corridors afgesproken: Gotenburg - Rotterdam, Stuttgart - Rotterdam en Stockholm - Rotterdam. En er zijn al meer dan 10 landen die met ons meedenken.

Hoe gaat het bijv. met invoegen als er een platoon passeert. Kan een app die invoegende auto informeren om even te wachten.

Arjan van Vliet (RDW) kondigde aan dat RDW zeer behulpzaam zal zijn, maar ook echt nog een chauffeur op de vrachtwagen zal eisen.

Een deelnemer vroeg zich af of de voorste chauffeur niet gezien kan worden als chauffeur van alle drie de vrachtwagens in de platoon.

Tom Alkin meldde onderzoek bij TNO over de overgang van de monitoring status naar de control status. Kan dat in een fractie van enkele seconden?

Arjan van Vliet (RDW): Niet alleen de truckfabrikanten hebben een challenge. Ook de overheden! Bijv. In Duitsland zijn er vijf Bundesländer die hier iets van mogen/moeten vinden.
Politiebegeleiding, bebording etc. In Nederland wordt meer papierwerk vereist dan in andere EU-landen. Volgende technische sessie in Berlijn.

Volvo: grootste uitdagingen zijn de vergunningen, niet de techniek. Wat is de waardecreatie voor burgers, chauffeurs, transportfirma's, overheden (wegbeheerders, RDW-en etc.), verladers etc.

André van Lammeren (RWS-WVL) over de corridors. Waar zijn alternatieven nodig, bijv. omleidingsroutes. Hoe werkt het op bruggen en in tunnels. Finland wil ook meedoen. Hoe werkt het met consessiewegen, bijv. de bruggen in Denemarken en de A15 (DBFM A-Lanes). Hoe werkt het met de 1st miles naar de autosnelweg? Monitoring, wegmarkering, werk in uitvoering, weekend, nacht/dag, sneeuw? En risk-management: wat is plan B? Ook Noorwegen, Finland en België aansluiten. Hoe dat te regeln?

Monique Moonen (RWS-WVL) wordt coördinator van de communicatie. Doel is Truck Platooning mogelijk maken en de demonstratie in 2016 is een stap daarnaar toe.

Aan het eind riep iedereen op: hou het simpel en klein! Maar ja, hoe dat te doen?

  • Kern zijn de vergunningen en de communicatie. Niet de techniek.
  • We hebben nu meer vragen dan antwoorden. En dat is goed, want dan kennen we die vragen tenminste. En: juist om die antwoorden te vinden doen we die proef.
  • Het is een geweldig idee!
  • Het is echt niet langer een Nederlands initiatief! We kunnen dit echt niet alleen!
  • In de USA zijn alleen OEM's hiermee bezig. De overheid nog nauwelijks. Ze kijken reikhalzend uit naar de EU-ervaringen.