ITS Congres in Bordeaux - blog Laurens Schrijnen dag 5

15-10-15

Bordeaux is deze week het ITS-middelpunt van de wereld. Van 5 tot 9 oktober vindt er het ITS congres plaats met als titel: Towards Intelligent Mobility - Beter use of Space.
Professionals uit Amerika, Europa en Azië zijn in de Franse stad verzameld om informatie uit te wisselen over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ITS.
Namens De Innovatiecentrale Is directeur Laurens Schrijnen aanwezig. Op deze plek vertelt hij elke dag iets over zijn ervaringen en wetenswaardigheden.

 

Vrijdag 9 oktober

Laatste dag van deze jaarlijkse mega-kennis exchange op het gebied van ITS. Al 22 keer eerder! Ik herinner me mijn bezoek aan de ITS-conferentie in Turijn in 2000, alwaar ik een verhaal mocht houden over spitsstroken. Natuurlijk sterk gebaseerd op de expertise van de inmiddels pensionado Bert Helleman. Inmiddels en wellicht mede daardoor een exportproduct naar Engeland (Birmingham), Duitsland (Keulen), Frankrijk (Parijs) en België. 

We proefden toen in Turijn al aan de eerste successen van "zelfrijdend". Het congresgebouw in Turijn was in de voormalige FIAT-fabriek en op het dak van de fabriek was een test-baan waar je rondjes kon rijden zonder het stuur vast te hoeven houden en waarbij je niet sneller kon dan 30 km/h. Veel ruimte voor passagiers was er toen nog niet: de achterbank lag vol met PC's. Very exciting! Vooral omdat we daar nu met zoveel mensen aan werken en heel veel kleine én grote stappen gemaakt hebben.

Terug naar vandaag. Heel belangrijk gesprek met Oliver Brandl van Kapsch die hun C-ITS-systeem met WiFi-p demonstreerde. (Kapsch is de aannemer die net het project gewonnen heeft om in het kader van CHARM nieuwe "office-sofware" te gaan installeren in alle verkeerscentrales van Rijkswaterstaat en England Highways, te beginnen in Helmond.) Auto's geven met het Kapsch-systeem automatisch (of hun bestuurders met één druk op de smartphone knop) info over gladheid, file, ongevallen of onregelmatigheden aan de weg etc. door aan collega weggebruikers en aan de wegbeheerder. In het jargon: V2X: vehicle to X. Ze gaan hiermee komende maanden in Oostenrijk proeven doen bij Asfinag, zeg maar de Oostenrijkse Rijkswaterstaat. Ik gaf aan dat wij in De Innovatiecentrale in Helmond heel graag ook zo'n proef willen faciliteren en begeleiden. En Kapsch kan dan hun systeem aansluiten op de software van Rijkswaterstaat en teksten op DRIP's zetten of aangepaste snelheden op de verkeerssignalering etc. Hij gaf aan dat dat van Asfinag nooit zou mogen en was heel nieuwsgierig en gretig om dit te gaan mogen doen. Maar eerst even de Oostenrijkse proef. Ik bood voorts aan die proef live mee te volgen vanuit Helmond. Dat vond hij een geweldige kans. En ik ook. 

Geweldig interessante presentatie van Leon Deckers van DTV. Hij deed met Lieke Berghout (pZH) onderzoek naar het benutten van o.a. Twitter om incident-informatie in de verkeerscentrale te krijgen. Juist het onderwerp dat De Innovatiecentrale a.s. vrijdag adresseert in een Themamiddag. Hun ervaring moeten we benutten en niet alleen in Frankrijk en Singapore gebruiken maar ook in andere provincies en op het hoofdwegennet in Nederland.