Intertraffic dag 3: blog van Laurens Schrijnen

08-04-16

Deze week is de week van de Intertraffic. Met 27.000 bezoekers spoed ik mij dagelijks in de vroege ochtend naar de vele, vele hallen van de RAI. Drommen automobilisten en het lijkt wel nog grotere drommen treinreizigers stromen het voorplein van de RAI op.

 

De donderdag begon met een korte presentatie over De Innovatiecentrale in het InnovationLab in Hal 9 van de RAI. Hal 9 is dé Smart Mobility Hall waar niet alleen Nederland zich uitgebreid presenteert, maar ook veel buitenlandse bedrijven. Vanuit Nederland zag ik o.a. gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland, Beter Benutten, TomTom etc. In het Dutch Pavilion staat De Innovatiecentrale o.l.v. Connekt samen met SimacanVialis, VID, Sveco (Grontmij), de EU Truck Platooning Challenge, Skidata, CGI, TU/e en oh wie vergeet ik nou ….

 

Er zijn twee presentatieruimten. Het kleine InnovationLab en het grote Smart Mobility Theater. In dat laatste theater (eigenlijk meer een door doek afgescheiden deel van die grote hal 9) presenteerde Nederland zich donderdag groots. Eerst o.a. Marion Braams met haar indrukwekkende CHARM programma met de Highways England (de engelseRijkswaterstaat). CHARM staat niet alleen voor nieuwe software voor meer dan 10 UK- en NL-verkeerscentrales. Er zit ook een enorm innovatieprogramma in. 

 

Kai Feldkamp nodigde voorts de wereld uit om samen te werken met Rijkswaterstaat om Smart Mobility grote stappen verder te brengen. Natuurlijk ook m.b.v. De Innovatiecentrale, maar ook de C-ITS-corridor, PPA, WKS-light etc. Rijkswaterstaat draagt enorm bij aan Living Lab NL: Nederland met zijn hoogwaardige infrastructuur qua wegennet, kennis en samenwerking, is een ideaal testbed voor Smart Mobility. Ook het single point op contact via de RDW helpt daar zeer bij. 

 

Na Kai gaf bijv. Felix Faassen met Rob Schuurbiers (Simacan) een presentatie over waarom het niet over de zelfrijdende auto gaat, maar over data. Simacan ontwikkelt viewers voor wegbeheerders en transportbedrijven. Zo wisten zij Albert Hein te melden hoeveel AH-vrachtwagens op minder dan 5 minuten van elkaar reden op de A2. Dat leidt tot een enorme platooning drang. Ik heb met Simacan afgesproken hun viewer nadrukkelijker onder de aandacht te brengen.

 

Donderdag was ook in de RAI het congres van de EU Truck Platooning Challenge. Welke lessen kunnen we nu trekken uit deze enorme en zeer indrukwekkende challenge. Ook was het de dag van de overheden. Tal van overleggen waren vandaag gepland: LVMB, regiegroep SMITS etc. Alle BoBo’s liepen en marge van de vergaderingen rond in Hal 9.

 

Ruud Splitthoff uitgenodigd om mee te doen aan de SeriousGame, die De Innovatiecentrale binnenkort met onze Stuurgroep organiseert. 

 

Frans op de Beek dreef me in de armen van TeraData een Canadese firma die graag met Big Data wil experimenteren in De Innovatiecentrale. 

 

TNO wil graag haar model over de milieueffecten van verkeer laten zien in De Innovatiecentrale. Bart Vuyk was daar enthousiast over.

 

En met de CTO van Dynnic (opvolger IMTECH) een eerste gesprek gevoerd. Zij bouwen nieuwe verkeerscentrales, maar waar kunnen ze die nou beter testen dan in De Innovatiecentrale. Zij bouwden overigens de nieuwste verkeerscentrale van Nederland in Helmond!

 

En natuurlijk heel veel genetwerkt. Het is net werk. Heel net werk. In een heel groot netwerk.

 

O ja: mijn presentatie was al om half elf. Kennelijk geen starttijd voor Smart Mobility werkers. Zo druk als de Connektborrel was o.l.v. de geweldige Marina van Weele aan het einde van de dag, zo rustig startte de donderdag. Toch een tiental geïnteresseerden uit de triple Helix in mijn gehoor. Alleen maar kwaliteit.

 

Tot morgen

 

Laurens Schrijnen

directeur De Innovatiecentrale