Slimme camera's

A2 't Vonderen - Kerensheide

In het project Slimme Camera's onderzoekt Rijkswaterstaat samen met de Innovatiecentrale en ViNotion de mogelijkheden van Slimme Camera’s. In het project analyseren we door middel van bestaande en nog te ontwikkelen algoritmes de videobeelden van de bestaande spitsstrook camera’s. Door middel van die algoritmes kunnen voertuigen of objecten op de weg worden herkend. In het onderzoek wordt gekeken of de algoritmes slim genoeg (te maken) zijn om routinematig werk van wegverkeersleiders over te nemen.

In de proef wordt onderzocht of analyse van videobeeld door middel van algoritmes ingezet kan worden in de bediening van spitsstroken. Nu is het zo dat een wegverkeersleider een spitsstrook moet ‘schouwen’ (inspecteren) voordat een strook open kan. Een slimme camera zou hierbij kunnen ondersteunen of dit werk zelfs over kunnen nemen, waardoor de bediening en monitoring van de spitsstrook minder tijdrovend en daarmee makkelijker wordt. Johan van Eyk (RWS-VWM) is projectleider Slimme Camera’s: “Het openen van spitsstroken is een tijdrovend proces. Het duurt lang voordat zo’n strook open kan, waardoor het soms geen zin heeft het proces in werking te zetten. Slimme Camera’s zouden een goede oplossing kunnen zijn om spitsstroken makkelijker en sneller te openen. Ook scheelt het tijd in de monitoring, omdat een slimme camera objecten op de strook kan herkennen.”

ViNotion is gespecialiseerd in intelligente beeldinterpretatie van video’s voor het herkennen van objecten. ViNotion ontwikkelt in dit project een lerend algoritme die beelden van de bestaande camera’s op de weg kunnen lezen: de computer ‘kijkt’ naar de camerabeelden om objecten, zoals auto’s of mensen, te herkennen. In eerste instantie wordt gekeken of de computer slim genoeg is om voertuigen te herkennen. De verwachting is dat de computer hier goed in is: auto’s zijn relatief groot en hebben een herkenbare vorm. De tweede stap is te onderzoeken of de computer slim genoeg is om willekeurige objecten te herkennen die op het wegdek kunnen liggen. Denk bijvoorbeeld aan afgevallen lading, autoband, baksteen of takken op de weg. Deze objecten verschillen van vorm, kleur en grootte en zijn dan ook moeilijker te herkennen.

Van Eyk: “De nieuwste ontwikkelingen met beeldherkenning bieden veel mogelijkheden. Denk hierbij aan een camera als slimme sensor: de camera die afwijkende situaties op de weg automatisch signaleert zoals pech en ongevallen, afgevallen lading, afwijkend rijgedrag, etc. Rijkswaterstaat heeft meer dan 3000 camera’s op en langs de Nederlandse snelwegen. We maken gebruik van computers die beelden van de bestaande camera’s kunnen lezen. Maar in de proef gebruiken we ook nieuwe camera’s waar het algoritme al in zit. Zo kunnen we zien of het gebruik van de bestaande spitsstrook camera’s volstaat, of dat het zinvol is te investeren in nieuwe camerasystemen. Het project levert bovendien veel kennis en ervaring over verkeersdata uit camerabeelden. We zijn dan ook erg benieuwd of er nog andere functionaliteiten uit zullen rollen.”

De locatie van de pilot is de A2 tussen ’t Vonderen en Kerensheide, maar de testen vinden plaats vanuit de Innovatiecentrale in Helmond. Vanuit de Innovatiecentrale kunnen de testleiders en wegverkeersleiders meekijken op de A2. Het project start in september 2016 en loopt over een periode van vijf maanden. Wil je meer weten? Neem contact op met Ron Phaff via phaff[@]innovatiecentrale.nl of met projectleider Johan van Eyk via johan.van.eyk[@]rws.nl.